Podręcznik do historii dla klasy VII “Wczoraj i dziś” ukazał się nakładem wydawnictwa Nowa Era. Autorami książki są: Jarosław Kłaczkow, Anna Łaszkiewicz i Stanisław Roszak. W podręczniku przedstawiono dzieje Polski i świata od kongresu wiedeńskiego w 1815 roku do momentu wybuchu II wojny światowej. Zrozumienie tekstu głównego ułatwiają uczniom mapy, infografiki i liczne fotografie zawarte w książce.
Podział na działy
- Co było wcześniej
- Europa po kongresie wiedeńskim
- Ziemie polskie po kongresie wiedeńskim
- Europa i świat po Wiośnie Ludów
- Ziemie polskie po Wiośnie Ludów
- I wojna światowa
- Świat w okresie międzywojennym
- Polska w okresie międzywojennym
Budowa poszczególnych działów
Pierwszy dział w podręczniku “Wczoraj i dziś” poświęcony został powtórzeniu zagadnień z kl.6, dotyczących historii Polski i świata w XVIII wieku i na początku XIX wieku. Tekst główny w każdym dziale, zawierający wiedzę historyczną dotyczącą wybranego zagadnienia, uzupełniany jest barwnymi ilustracjami ukazującymi np. sylwetki postaci, obrazy przedstawiające wydarzenia historyczne. W podręczniku jest wiele map. Ukazują one np. ówczesne granice państw, Rozbiory Rzeczypospolitej, przebieg wojen. Wszystkie ważne wydarzenia historyczne przedstawione zostały graficznie na osi czasu.
Oprócz tekstu głównego, dostarczającego wiedzy, w rozdziałach znajdują się teksty źródłowe oraz polecenia do nich. Praca z tekstem źródłowym jest formą powtórzenia i utrwalenia materiału. Również do map dołączono polecenia, które uczą pracy z mapą, odczytywania z niej konkretnych informacji. Mapa kształtuje wyobrażenie ucznia o rzeczywistym wyglądzie świata, podziale na państwa czy krainy historyczne.
W kolorowych ramkach umieszczono w podręczniku biogramy ważnych postaci historycznych.
Autorzy książki zadbali również o wyeksponowanie ciekawostek historycznych. W podrozdziałach “Tajemnice sprzed wieków” uczeń znajdzie informacje dodatkowe, które niejednokrotnie wybiegają poza suche fakty historyczne, ukazują tło epoki. Dzięki takim ciekawostkom łatwiej zainteresować uczniów historią.